In actie voor meer diversiteit in het ict- en techniekonderwijs

Inclusief techniekonderwijs naar elk kind in Nederland brengen, dat is de missie van techniekmaker Ben Snoeijs. Erover praten doen we genoeg, maar er gebeurt te weinig, als je het Snoeijs vraagt. Tijdens het Docenten Event gaf hij met zijn workshop over diversiteit in tech inzicht in de noodzaak om in actie te komen. En hij geeft zelf het goede voorbeeld.

Wrange vruchten

De klap in techniek en ict wordt enorm, zo voorspelt Snoeijs. Er zijn veel vacatures en er is minder interesse in tech. Daar komt bij dat steeds minder mensen fulltime werken en de vraag door bijvoorbeeld verduurzaming stijgt. 20 jaar zonder techniekonderwijs op het middelbaar onderwijs werpt z’n wrange vruchten af. Er zijn veel te weinig leerkrachten exact/bèta om aan de vraag te voldoen. Kortom: we hebben ieder mens nodig in tech.

Veel te winnen

Vrouwen en studenten met een migratieachtergrond zijn ondervertegenwoordigd bij bètatechnische opleidingen in het hbo (zie de cijfers van de Monitor Techniekpact 2023). Daar is dus veel te winnen. Zeker niet alleen omdat je veel mensen nodig hebt, vertelt Snoeijs. De producten en oplossingen van diverse teams zijn simpelweg beter dan die van homogene teams. Om dat te bereiken moet er dus nog wel wat gebeuren. Zo zijn er weinig technieklessen die aansluiten bij de leefwereld van jongeren met een migratieachtergrond en hebben zij 40% minder kans om uitgenodigd te worden op gesprek voor een stage. Meisjes helpt het als ze zien dat ze niet alleen zijn, en als we vaker zouden vragen hoe we ervoor kunnen zorgen dat ze een fijne studietijd hebben.

Proosten op diversiteit

De urgentie is duidelijk, maar nu is het tijd om daadwerkelijk de handen uit de mouwen te steken, stelt Snoeijs. Daarom richtte hij een appgroep op met mensen die zich willen inzetten voor inclusiever ict- en techonderwijs. Elke maand onderneemt een van de leden van deze groep een actie die hieraan bijdraagt. Snoeijs deelt dat initiatief in de groep en op LinkedIn, zodat anderen geïnspireerd raken en de groep verder kan groeien. Zelf trapt hij af: Snoeijs bestelt 12 ‘For Lise’-biertjes. Dit bier is gebrouwen ter ere van Lise Meitner, die als vrouw niet de erkenning kreeg die zij verdiende voor haar aandeel in de ontdekking van atoomkernsplijting. Een deel van de opbrengst van de verkoop van dit bier gaat naar VHTO, het landelijk expertisebureau dat zich inzet om de participatie van meisjes en vrouwen in bèta, techniek en ict te vergroten. Tijdens het HBO-i Docenten Event 2024 hoopt Snoeijs met de biertjes te proosten op 12 initiatieven voor meer diversiteit.

Meedoen?

Heb je een mooi initiatief dat bijdraagt aan meer diversiteit in ict-onderwijs? Mail Ben Snoeijs, zodat hij het kan delen en meer mensen geïnspireerd raken.