HZ University of Applied Sciences: van online lessen naar offline aandacht

Net als veel andere opleidingen maakte HZ University of Applied Sciences afgelopen tijd in heel korte tijd de omschakeling naar online onderwijs. In dit verslag lees je hoe het bevalt en wat docenten doen om naast de online lessen óók voor offline aandacht te zorgen.

 

Auteur: Daphne Heertjes (HZ University of Applied Sciences)

 

Aparte tijden vragen om andere maatregelen dan anders. Net zoals vele andere opleidingen moesten ze in hele korte tijd online lessen volgen. En zoals het echte ICT’ers betaamt, hebben ze hun schouders er onder gezet en zijn massaal hun werkplek op de agile wijze in gaan richten, wat veelvuldig werd gedeeld op onze social media en in Teams. In korte tijd verhuisden zij hun projectwerk van de mooie projectruimtes in Middelburg naar hun eigen vertrouwde woning. Hier is flexibiliteit voor benodigd, maar ook kan hier direct lering uit getrokken worden met betrekking tot het werken op afstand. Later in het werkveld kan dit nog van pas gaan komen!

 

Voor de docenten volgde de uitdaging om het online lesgeven snel geregeld te krijgen. Goed nieuws is dat we binnen een dag na de aankondiging alles gereed hadden om nagenoeg vlekkeloos door te gaan met de lessen. Het blijft wennen om tegen je scherm te praten in plaats van tegen een klas vol enthousiaste studenten. Komen wij er als docent even niet uit, dan krijgen we een veelvoud aan adviezen van de studenten via een chat inclusief bijbehorende link waar je als docent dan maar op moet klikken. Wij als docent wilden ook iets terug doen voor onze studenten. Gewoon iets kleins, iets persoonlijks en met aandacht gegeven.

 

We hebben de mouwen letterlijk opgestroopt, de pen weer eens gevuld met inkt om vervolgens met zwartbevlekte vingers op een stukje papier onze persoonlijke boodschap te schrijven. Na de vele verhalen van zowel student als docent over ‘les bijgeluiden’ zoals de stofzuiger, de deurbel, om aandacht vragende kat op het bureau, de koffiezetter, hogedrukreiniger van de buurman, gekraak van chipszakjes en niet te vergeten het ‘ietwat luid van de pret gillende kleine zusje’ op de achtergrond, ontstond al snel het idee van de Do not disturb-deurhanger.

 

En wanneer je dan toch met een drukker in gesprek bent, kunnen daar meteen twee ansichtkaarten bij. Voor deze ene keer mogen onze studenten met de deurhanger op de deur, de microfoon en camera uitgezet tijdens hun online les en met een half luisterend oor een offline kaartje versturen. Een bemoedigend kaartje naar mensen die het in deze tijd zo nodig hebben om de eenzaamheid enigszins te kunnen verlichten. Wij als team zijn supertrots op onze studenten!