Fontys ICT deelt bevindingen na drie jaar hybride leren 

Een hybride leeromgeving is een plek waar studenten in en met de praktijk leren door te werken aan echte vraagstukken uit het werkveld. Maar werkt zo’n omgeving nou echt? Fontys presenteert de bevindingen van drie jaar onderzoek naar een hybride leeromgeving in de werkpraktijk op Strijp-T.

Leren om hybride te leren

Zo’n 70 Fontys ICT-medewerkers en externe geïnteresseerden verzamelden zich in het Fontys ICT InnovationLab voor de resultaten van het onderzoek. Via workshops werden zij wegwijs gemaakt in de bevindingen. Onderzoekster Jolijn Jansen deelde vooraf een aantal van de belangrijkste conclusies. De belangrijkste was dat hybride leren geen vanzelfsprekende transitie is voor de deelnemers: “Het vereist wel echt een stap van alle actoren. Zowel studenten, onderwijs, onderzoek als de bedrijfspartners moeten allemaal leren hoe dit soort onderwijs werkt. Er is ontzettend veel veranderd in de drie jaar dat het InnovationLab is onderzocht en tegelijkertijd is de ontwikkeling nog altijd in volle gang. Het laat zien dat een hybride leeromgeving realiseren vooral veel tijd kost.”

Roadmap voor fieldlabs

Fontys experimenteert in meerdere Fieldlabs met deze vorm van onderwijs, waarvan het Fontys ICT InnovationLab de eerste en grootste is. Voorzitter van het college van bestuur, Joep Houterman, openbaarde met een ceremoniële klik op de knop de resultaten, nadat hij en Fontys ICT directeur Frens Vonken de bijeenkomst openden. Beiden spraken bewondering uit over het pionierende werk in het Fontys ICT InnovationLab voor toegepast onderzoek en onderwijs binnen Fontys. Ook stelden zij: een switch naar hybride onderwijs is in de huidige economie een noodzaak voor arbeidsmarktklare professionals.

 

Ben je geïnteresseerd in de resultaten van het onderzoek? Deze Roadmap brengt het proces en de verschillende aspecten in kaart.