Studenten Fontys ICT ontwikkelen VR-game voor kinderen met beperkingen

Virtual reality toegankelijk maken voor kinderen met meervoudige beperkingen: die uitdaging ging ict-student Eline Vooijs aan met twee medestudenten bij Fontys ICT. Met succes: de VR-game die ze ontwikkelden heeft allerlei features die ervoor zorgen dat kinderen met bijvoorbeeld een visuele of fysieke beperking het spel optimaal kunnen spelen.

VisioVR

Vooijs en haar medestudenten ontwikkelden de game binnen de leervorm Open Learning in opdracht van Visio Onderwijs Haren. Bij Visio Onderwijs gaan kinderen met een visuele of meervoudige beperking naar school. De organisatie had VR-headsets aangeschaft en vroeg zich af of de studenten hierbij iets konden ontwikkelen zodat de leerlingen daar gebruik van konden maken. De studenten bezochten de basisschool om van de kinderen zelf te leren waar ze rekening mee moesten houden. Dat resulteerde in de VR-game ‘VisioVR’.

Features

In de game moeten leerlingen met een controller een basketbal oprapen en door een basket zien te gooien. Na vijf voltreffers worden de levels wat moeilijker. Met verschillende features zorgden de studenten ervoor dat de game goed toegankelijk is voor kinderen met een beperking. Zo krijgen leerlingen met een visuele beperking een audio-tutorial als uitleg, hoor je een geluidje wanneer je de bal opgepakt hebt en geeft de basket een 3D-audiosignaal af zodat de leerling weet waar de basket is. Kinderen met een mobiele beperking kunnen door middel van het indrukken en loslaten van knopjes op de controller de bal oppakken en wegschieten. Ook is er haptische feedback geïntegreerd, zoals trillingen in controllers.

Award

De game is inmiddels officieel aan Visio Onderwijs overhandigd, waar de kinderen volop gebruik mogen maken van het VR-spel. De studenten werden voor hun werk beloond met de Impact for Society-Award tijdens Innovation Insights.